Monday, September 17, 2012

Contoh Kajian Tindakan


MENINGKATKAN PENGUASAAN PEMAHAMAN BACAAN DAN MENULIS KARANGAN DENGAN MENGGUNAKAN TEKNIK SUMBANGSARAN
ABSTRAK: Kemahiran 3M iaitu membaca, menulis dan mengira merupakan suatu keperluan asas di negara ini. Bagi mengajar subjek bahasa pula, kemahiran membaca dan menulis merupakan tunjang utama dalam menguasai bahasa tersebut. Tanpa kemahiran-kemahiran ini, penguasaan bahasa tidak akan dapat berjalan dengan jayanya. Oleh hal yang demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenal meningkatkan penguasaan membaca dan menulis dalam kalangan murid-murid bermasalah pendengaran dengan menggunakan teknik sumbangsaran. Responden kajian terdiri daripada tujuh orang murid yang merangkumi semua murid tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Ibrahim Fikri. Kajian yang dijalankan ini adalah berbentuk pemerhatian sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran sedang berlangsung selain daripada Ujian Pra dan Ujian Pos. Sehubungan itu, dapatan kajian menunjukkan bahawa kebanyakan murid-murid atau responden ini mempunyai masalah dalam kemahiran membaca dan menulis dapat meningkatkan penguasaan mereka terhadap kedua-dua kemahiran tersebut. Kesimpulannya, bagi mengatasi masalah ini, satu kaedah atau pendekatan pemulihan amat penting bagi membantu responden menguasai kemahiran membaca dan menulis untuk kepentingan mereka di masa akan datang.

1.0       PENGENALAN
Membaca dan menulis merupakan satu asas yang penting dalam mempelajari sesuatu perkara. Tanpa bacaan, seseorang itu tidak akan mendapat sesuatu maklumat dan keadaan ini akan menyebabkan daya fikiran otak mereka tidak dapat berfungsi dengan baik. Menurut Yahya ( 2005 ) tujuan membaca adalah bagi memahami teks yang dibaca dan kandungan teks yang dibaca memberi makna kepada pembacanya. Keupayaan membaca merupakan satu kemahiran yang unik dan dinamik dan keadaan ini perlu ada bagi setiap individu ketika mereka membaca kerana pada masa ini, keupayaan kognitif mereka secara tidak langsung akan aktif dan dapat memproses sesuatu perkara yang baru.
Membaca juga dikatakan sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual dan menghubungkan antara bentuk dengan bunyi dan melalui pengalaman serta pembaca juga berupaya untuk mentafsirkan maksud yang dibacanya. Pemahaman bacaan bergantung kepada gabungan dari segi pengetahuan bahasa, gaya kognitif, dan pengalaman membaca.
Sementara itu, kemahiran menulis juga merupakan satu aspek penting dalam pembelajaran bahasa. Kemahiran menulis dan membaca tidak dapt dipisahkan jika mempelajari sesuatu bahasa. Kemahiran ini merupakan suatu budaya intelek yang saling melengkapi antara kemahiran membaca dengan menulis. Keupayaan menulis merupakan satu proses penyaluran maklumat yang bersifat mekanikal dan keupayaan ini disalurkan secara bersistem atau berperingkat iaitu mengambil kira matlamat, penggunaan bahasa, audiens, dan gaya penulisan. Sehubungan itu, keupayaan membaca dan menulis merupakan suatu kemahiran yang menjadi punca atau asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dalam pelbagai bidang di sekolah. Pencapaian dan kebolehan yang tinggi dalam kemahiran membaca dan menulis pasti dapat meningkatkan penguasaan pembelajaran murid dalam Bahasa Melayu dan mata pelajaran bahasa yang lain.
Seperti yang kita sedia maklum, bahawa setiap murid adalah berbeza antara satu sama lain iaitu dari segi pengalaman, tingkah laku, amalan, bakat dan kebolehan mereka masing-masing. Oleh yang demikian, guru yang mengajar subjek bahasa seharusnya cuba memahami keperluan konsep pemulihan atau kaedah lain yang dapat membantu murid-murid di dalam bilik darjah bagi mengatasi permasalahan menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam kalangan murid bermasalah pendengaran. Selain mampu untuk membantu mereka menguasai kemahiran membaca dan menulis, murid-murid juga sekali gus akan dapat membantu meningkatkan kemahiran kendiri mereka.
Pelbagai usaha telah dijalankan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bersama Jabatan Pelajaran Negeri dengan Pejabat Pelajaran Daerah bagi merangka dan menghasilkan program kecemerlangan murid contohnya Kelas Intervensi Awalan Membaca dan Menulis (KIA2M), Program Literasi dan Numerasi (LINUS), dan Program Bimbingan Membaca dan Menulis (PROBIM). Usaha-usaha seperti inilah yang akan membantu murid-murid menguasai kemahiran membaca dan menulis. Selain itu, peranan guru-guru yang mengajar subjek bahasa dan bukan bahasa amatlah penting supaya murid-murid mereka dapat menguasai kemahiran-kemahiran ini seperti murid-murid yang lain. Perhatian guru yang serius dalam memenuhi tuntutan murid ini dapat membantu mengembangkan potensi dan meningkatkan keyakinan murid tersebut untuk bersaing dengan rakan-rakan mereka yang normal.

2.0       REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN LALU
Secara keseluruhannya, para pelajar bagi kelas tingkatan empat ini agak lemah dalam menguasai isi pelajaran yang berkaitan dengan kemahiran membaca dan menulis semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan dalam kelas. Salah satu puncanya ialah mereka kekurangan motivasi untuk belajar dan juga sokongan daripada guru. Hanya sebahagian kecil pelajar sahaja yang mempunyai minat dan berpotensi untuk maju dalam mata pelajaran yang diajarkan.
            Sepanjang guru mengajar topik yang melibatkan penulisan karangan, murid-murid tidak memberikan tumpuan yang sepenuhnya. Tambahan pula, mereka kurang mengetahui makna sesuatu perkataan dan memerlukan penjelasan daripada guru. Selain itu, keputusan pelajar dalam ujian juga agak tidak memuaskan guru.
            Para pelajar gagal untuk menguasai kemahiran membaca dan menulis yang diajar. Hanya 28% pelajar sahaja yang mendapat markah yang agak tinggi iaitu sebanyak 15%. Kaedah hafal dan tulis yang dipraktikkan sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran adalah gagal untuk menarik perhatian pelajar dalam penulisan karangan.
Sekiranya perkara ini tidak dibendung dari awal sudah semestinya akan mendatangkan masalah kepada para pelajar untuk meneruskan pembelajaran kepada topik-topik lain yang melibatkan penulisan karangan. Sehubungan dengan itu, satu tindakan sistematik dan terancang melalui kajian tindakan telah diambil bagi mengatasi masalah ini.




3.0       OBJEKTIF KAJIAN
Dalam kajian yang dijalankan ini, objektif umum adalah untuk mengenal pasti masalah dalam kemahiran membaca dan menulis murid-murid tingkatan empat yang mempunyai masalah pendengaran. Manakala objektif khusus kajian ini adalah seperti berikut:
            3.1       Objektif Am
a)      Meningkatkan peratusan kelulusan dalam penulisan karangan.
b)      Memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran topik-topik lain yang berkaitan dengan penulisan karangan.
c)      Membentuk kaedah yang sesuai dengan keupayaan murid-murid.
3.2       Objektif Khusus
a)      Murid-murid dapat meningkatkan penguasaan membaca dan menulis karangan berdasarkan teknik sumbangsaran.
b)      Pelajar dapat menyelesaikan semua soalan lembaran kerja yang diberikan mengikut masa yang ditetapkan oleh guru
c)      Pelajar dapat lulus ujian pos yang melibatkan penulisan karangan.

4.0       KUMPULAN SASARAN
Pelaksanaan kajian tindakan ini melibatkan tujuh orang murid tingkatan empat di Sekolah Menengah Kebangsaan Ibrahim Fikri.

5.0       PELAKSANAAN KAJIAN
            5.1       Tinjauan Masalah
Dalam pelaksanaan kajian ini, tinjauan masalah telah dibuat berdasarkan kepada pemerhatian, ujian pra, dan ujian pos.
5.1.1    Pemerhatian
Pengkaji telah menjalankan pemerhatian ke atas tingkah laku kumpulan sasaran semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan, iaitu sebelum dan selepas kajian. Sebelum kajian dijalankan, para pelajar kurang memberi perhatian kepada proses pengajaran dan pembelajaran yang sedang berlangsung. Keadaan berubah setelah kajian dilaksanakan dalam kalangan pelajar, iaitu pelajar lebih berminat, lebih yakin dan berusaha menjawab soalan latihan yang diberikan oleh guru.
5.1.2    Ujian Pra dan Ujian Pos
Pengkaji juga menyediakan set Ujian Pra dan diberikan kepada kumpulan sasaran pada awal kajian untuk mengesan sejauh mana penguasaan dan kefahaman mereka terhadap kemahiran membaca dan menulis. Secara tidak langsung, pengkaji dapat mengesan kelemahan kedua-dua kemahiran tersebut dalam kalangan murid. Item dalam ujian pra terdiri daripada lima soalan yang berkaitan dengan proses pembinaan ayat dan pemahaman teks bacaan. Selepas itu, pelajar diuji lagi dengan ujian pos dengan format soalan yang sama.
            5.2       Analisis Tinjauan Masalah
5.2.1    Analisis pemerhatian
Berdasarkan pemerhatian selepas kajian dijalankan didapati:
a)      Pelajar lebih memahami petikan dan dapat menulis dengan baik.
b)      Suasana pembelajaran dalam kelas lebih bermakna.
 5.2.2   Analisis Ujian Pra
Setelah dianalisis keputusannya, hampir kesemua pelajar gagal menguasai kemahiran memahami petikan dan menulis karangan.

Jadual 1 : Keputusan Ujian Pra
MARKAH (%)
JUMLAH PELAJAR
5
3
10
3
15
2
20
0
25
0
30
0
JUMLAH
7
            
Dapatan daripada Ujian Pra di atas menunjukkan bahawa seramai 3 orang murid mendapat markah sebanyak 5%, 3 orang murid mendapat markah sebanyak 10% dan 2 orang murid mendapat markah sebanyak 15%.
            Hasil ujian ini menunjukkan bahawa tindakan segera perlu diambil bagi membantu murid-murid meningkatkan penguasaan membaca dan menulis terhadap penulisan karangan. Oleh itu, teknik bercerita digunakan untuk mengatasi masalah ini.
5.3       Tindakan Yang Dijalankan
Pengkaji melakukan tindakan berikut dalam mendapatkan hasil kajian:
a)       Pengkaji menjalankan Ujian Pra kepada para pelajar setelah selesai mengajar topik yang berkaitan dengan karangan. 
b)      Pelajar-pelajar juga diberi latih tubi dalam membaca dan menulis karangan dengan menggunakan teknik bercerita.
c)       Selepas itu, pengkaji menjalankan Ujian Pos apabila semua pelajar telah   menguasai penggunaan teknik bercerita.
d)      Kemudian, pengkaji membuat perbandingan antara hasil dapatan Ujian Pra dan Ujian Pos.

5.4       Pelaksanaan Tindakan, Pemerhatian dan Penilaian
Kajian tindakan ini telah dilaksanakan dalam tempoh tiga minggu. Setiap kali memasuki waktu mata pelajaran Bahasa Melayu, pengkaji akan membimbing para pelajar untuk meningkatkan penguasaan bacaan dan menulis karangan dengan menggunakan teknik bercerita. Pelajar-pelajar telah menjalani Ujian Pra seminggu sebelum diperkenalkan dengan teknik bercerita. Manakala Ujian Pos pula dijalankan sebulan selepas itu. Berdasarkan kepada pemerhatian yang telah dijalankan, didapati pelajar lebih mudah untuk membaca dan menulis karangan dengan menggunakan teknik bercerita.
                                                     Jadual 2 : Keputusan Ujian Pos
MARKAH (%)
JUMLAH PELAJAR
5
0
10
0
15
2
20
3
25
2
30
0
JUMLAH
7
           
Dapatan daripada Ujian Pos menunjukkan bahawa terdapat dua orang pelajar yang mendapat markah sebanyak 15%, tiga orang murid mendapat markah 20% dan dua orang murid mendapat markah sebanyak 25%.
            Dapatan ini juga menunjukkan bahawa terdapat peningkatan dalam pemahaman bacaan teks dan penulisan karangan berdasarkan teknik sumbangsaran. Berikut merupakan perbandingan Ujian Pra dan Ujian Pos.


Jadual 3 : Perbandingan Keputusan Ujian Pra dan Ujian Pos
MARKAH (%)
 Bil Pelajar
(Ujian Pra)
Bil Pelajar
(Ujian Pra)
5
3
0
10
3
0
15
2
2
20
0
3
25
0
2
30
0
0
JUMLAH
7
7

5.5       Refleksi Kajian
Dapatan dari kajian yang telah dijalankan menunjukkan bahawa penggunaan teknik sumbangsaran dapat meningkatkan penguasaan pelajar terhadap mata pelajaran bahasa terutamanya pemahaman bacaan dan penulisan karangan. Hal ini dapat dikukuhkan dan dibuktikan lagi dengan perbandingan keputusan yang telah dijalankan iaitu melalui Ujian Pra dan Ujian Pos yang telah dijalankan dalam kalangan pelajar tingkatan empat.
Pencapaian pelajar dalam kedua-dua ujian telah dilaksanakan ini menunjukkan peningkatan yang baik dan memuaskan. Di samping itu, hasil dapatan kajian bukan sahaja menunjukkan bahawa kaedah atau cara ini telah membantu para pelajar meningkatkan kefahaman, tetapi juga membina keyakinan diri terhadap sesuatu yang telah dipelajari oleh pelajar serta menjadikan suasana pengajaran dan pembelajaran lebih ceria dan bersemangat. Tambahan pula, para pelajar juga memberi respons yang memuaskan kepada guru dan secara tidak langsung dapat meningkatkan keyakinan guru.
Hasil kajian juga mendapati bahawa teknik sumbangsaran ini dapat membantu murid-murid memahami apa yang dibaca oleh mereka dan sekali gus dapat menambah perbendaharaan kata mereka. Penambahan perbendaharaan kata amat penting terutama ketika melibatkan aktiviti penulisan terutamanya melibatkan penulisan karangan. Kaedah latih tubi yang melibatkan bacaan juga dapat membantu murid-murid menguasai kemahiran membaca dan ini sekali gus dapat membantu murid-murid dalam kelancaran ketika membaca. Murid-murid ini juga percaya bahawa penguasaan kemahiran membaca yang baik dapat menjadikan aktiviti membaca di dalam kelas sebagai suatu aktiviti yang amat menarik jika dikendalikan dengan betul.

6.0       CADANGAN
Beberapa cadangan yang difikirkan perlu bagi meningkatkan prestasi pengajaran dan potensi pembelajaran murid untuk meningkatkan pemahaman bacaan dan menulis murid-murid tingkatan empat yang mempunyai masalah pendengaran. Hal ini supaya kemahiran menulis dan membaca mereka selari dengan murid-murid normal sebaya dengan mereka.
            Cadangan yang boleh dilakukan adalah antaranya iaitu pengajaran asas kemahiran membaca dan menulis seharusnya diberikan penekanan yang serius agar murid-murid dapat menguasai kedua-dua kemahiran tersebut. Pengajaran Bahasa Melayu seharusnya disampaikan dalam pendekatan yang lebih menarik dengan kepelbagaian bahan bantu mengajar serta kaedah pengajaran yang menarik dan mampu memperkembang lagi keupayaan kemahiran membaca dan menulis murid. Kepelbagai kaedah yang digunakan oleh guru bahasa dapat membentuk murid supaya tidak cepat bosan dan penat semasa proses pembelajaran berlaku di dalam bilik darjah terutama untuk aktiviti membaca.
            Selain itu, teknik ini juga boleh digunakan oleh kelas-kelas yang lain untuk meningkatkan pemahaman bacaan dan sekali gus dapat membantu murid-murid untuk menulis karangan dengan baik. Bagi menangani masalah menulis pula dalam kalangan murid-murid ini, satu kelas tambahan dilakukan untuk membantu murid-murid ini dalam kemahiran menulis. Semasa melaksanakan kelas ini, lembaran-lembaran kerja disediakan sebagai pengukuhan kepada murid-murid dalam aktiviti menulis. Selain itu, guru juga boleh menggunakan bahan seperti buku-buku untuk memberi pendedahan kepada murid-murid tentang penulisan terutamanya dalam penulisan karangan dan rumusan.
           
7.0       KESIMPULAN
Kelemahan murid menguasai kemahiran membaca dan menulis menjejaskan potensi serta motivasi dalam menguasai pelbagai kemahiran lain dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Dalam usaha memantapkan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dewasa ini memang perlu diberi perhatian yang lebih serius. Seluruh warga pendidik Bahasa Melayu mesti mempunyai komitmen serta kekuatan untuk menghadapi cabaran dan seterusnya memanfaatkan pengetahuan dan kemahiran pengajaran Bahasa Melayu sebaik mungkin. Peningkatan profesionalisme guru Bahasa Melayu merupakan pemangkin akauntabiliti bahasa dan bangsa Melayu. Ini amat bertepatan dengan saranan Menteri Pelajaran yang mahu sistem pendidikan negara kita terus maju seiring dengan kemajuan negara berimpak tinggi.
Persepsi guru tentang imej murid bermasalah pendengaran yang memerlukan bantuan seharusnya positif dan mempunyai kesedaran bahawa mereka seharusnya dilayan secara saksama dan berpotensi untuk berjaya sama seperti rakan mereka yang beruntung. Tambahan lagi, kesabaran serta ketekunan guru amatlah penting bagi membentuk amalan membantu murid yang mengalami masalah ini untuk berjaya. Pihak berkaitan juga perlu mengadakan lebih banyak kursus khas kepada guru-guru yang terlibat dalam permasalahan kemahiran membaca dan menulis terutama untuk mengajar murid-murid yang mengalami masalah pendengaran.
Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa kesemua responden bersetuju bahawa faktor kebolehan dan kreativiti guru dapat mengubah persepsi serta kesedaran bahawa mereka juga mempunyai potensi untuk berjaya dalam pembelajaran. Dalam kerjasama yang melibatkan pihak pengurusan sekolah diharapkan dapat membina iklim persekolahan yang kondusif, dan persekitaran sekolah yang selamat dapat merangsang murid bermotivasi untuk terus belajar. Selain itu, faktor guru yang berketerampilan serta berkeupayaan menyerap kaedah, teknik dan aktiviti serta menstrukturkan tahap pembelajaran supaya menjadi satu set binaan pengajaran dan pembelajaran yang kreatif dan inovatif dapat memberikan kesan positif dan bermakna. Faktor ini sememangnya dapat membina pembelajaran yang menggalakkan hala tuju pengajaran yang hendak dicapai oleh guru.


BIBLIOGRAFI
Amir Hasan Dawi (2006). Penteorian Sosiologi dan Pendidikan. Tanjong Malim:   Quantum Books.
Yahya Othman. (2005). Trend dalam pengajaran Bahasa Melayu. Bentong: PTS Publications &     Distributors Sdn. Bhd.
Teknik pengajaran dan pembelajaran diperolehi pada November 20 2011 melalui  http://bobezani.tripod.com/teknik.htm
Kaedah dan teknik mengajar diperoleh pada Mac 10 2011 melalui http://www.scribd.com/doc/13259494/Kaedah-Dan-Teknik-Mengajar


2 comments: